Zespół Szkoły Podstawowej i Przedszkola w Otfinowie


  • Statystyki

    • Odwiedziny: 2009616
    • Do końca roku: 255 dni
    • Do wakacji: 62 dni

  • Kalendarium

    Sobota, 2024-04-20

    Imieniny: Agnieszki, Amalii


  • Kartka z kalendarza

Dobra i zła perswazja, czyli o skuteczności reklamy.

Lekcja przygotowana w oparciu o materiały LABORATORIUM DYDAKTYKI CYFROWEJ dla szkół województwa małopolskiego.

Temat: Dobra i zła perswazja, czyli o skuteczności reklamy.

Czas trwania zajęć: jedna jednostka lekcyjna

Cele wynikające z podstawy programowej:

Uczeń:

•nabywa wiedzę na temat skuteczności reklamy gazetowej, radiowej, internetowej

a w szczególności telewizyjnej;

•rozwija następujące wątki dotyczące skuteczności reklamy:

–czym jest reklama

– czyli kogo, do czego i w jaki sposób namawia?

–jakimi technikami posługują się poszczególne media

– do jakich zmysłów i uczuć próbują dotrzeć?

–jakie cechy powinien mieć język reklamy by być skutecznym?

–etyczność reklamy

– co, jak i komu wolno reklamować?

Cele operacyjne osiągane przez uczniów

Uczeń:

•potrafi wykorzystać film z serwisu YouTube do samodzielnego poznania podstawowych technik perswazji w reklamie;

•potrafi przeanalizować i ocenić język reklamy w różnych typach mediów;

•potrafi odróżnić informację od opinii w różnych typach mediów;

•potrafi ocenić moralny aspekt reklamy (od informacji do manipulacji).

 

 

Organizacja lekcji:

•Uczniowie będą pracowali w zespołach. Każdy zespół powinien mieć do dyspozycji przynajmniej jeden laptop lub komputer z podłączeniem do Internetu;

•Układ stołów powinien umożliwiać pracę 4–5 osobowych zespołów;

•Nauczyciel powinien mieć dostęp do swojego komputera z dostępem do Internetu,

podłączonego do rzutnika lub tablicy multimedialnej.

 

Zasoby

•Materiały udostępnione na Dysku Google lub w zamkniętej grupie na Facebooku.

– film o Samsungu:https://www.youtube.com/watch?v=6Lp0lmiDi3o&feature=youtu.be

– przykładowe reklamy:

1. http://www.youtube.com/watch?v=DB1nrLmXl7U

2. http://www.youtube.com/user/Bekopolska?v=hHOkWELv7hM

3. http://www.youtube.com/watch?v=q12zexdeUw

4. http://www.youtube.com/watch?NR=1&feature=endscreen&v=2kVeKwyTuNk

5. http://www.youtube.com/watch?v=Z8GTc1leBko

6. http://www.youtube.com/watch?v=tTK1ujh2Zs0

•Mapa myśli przygotowana na stronie www.coggle.it

•Film na temat perswazji: https://www.youtube.com/watch?v=3gZSG2AkyCU

•Program do tworzenia screencastów www.screencastomatic.com – wyjaśnić uczniom

jak działa.

 

Przygotowanie do lekcji

Nauczyciel powinien przed lekcją:

•Sprawdzić aktualność powyższych zasobów. W razie problemów zastąpić je innymi.

•Stworzyć dokument na Dysku Google, umieścić na nim powyższe materiały do analizy

(film o Samsungu i reklamy) i udostępnić go wszystkim uczniom na 7 dni przed

planowaną lekcją.

•Założyć konto na stronie do tworzenia map myśli www.coggle.it.

•Sprawdzić czy film na temat perswazji działa.

•Poznać program screencastomatic, aby wyjaśnić jego działanie uczniom.

 

I (5 min.)

1. Sprawy organizacyjne i wprowadzenie do lekcji - sprawdzenie obecności.

podanie tematu lekcji:

•Wyjaśnienie celu lekcji: poznanie elementów, które wpływają na skuteczność reklamy oraz umiejętność ocenienia kiedy w reklamie występuje dobra, a kiedy zła perswazja.

Podział uczniów na grupy (maksymalnie 5 osób w jednej grupie),w których będą pracowali przez całą lekcję. Każda grupa powinna mieć swój komputer, albo inne urządzenie podłączone do Internetu.

II (7 min.)

2. Mapa skojarzeń dotycząca elementów skutecznej reklamy

Cel:

 Uczniowie poznają środki perswazji stosowane w reklamach.

•Uczniowie w grupach zapoznają się z przygotowanymi przez siebie notatkami, w których wypisali elementy wpływające na skuteczność reklamy

• Uruchomienie pustej mapy myśli w aplikacji www.coggle.it i udostępnienie jej

przedstawicielom wszystkich zespołów.

•Uczniowie  uzupełniają elementy, które wzmacniają siłę perswazji reklamy (minimum 2) i wpisują na wspólnej mapie myśli.

•Burza mózgów i uzupełnienie mapy myśli o brakujące środki perswazji.

 

III (5 min.)

3. Pojęcia pozytywnej i negatywnej perswazji (manipulacji)

Cel: Uczniowie poznają pojęcia, które ułatwią analizę i ocenę reklam.

Film na temat perswazji: https://www.youtube.com/watch?v=3gZSG2AkyCU

•pojęcie pozytywnej perswazji negatywnej perswazji (manipulacji)?

•Podsumowanie pojęć, które pojawiły się w filmie i zapisanie ich na tablicy.

 

IV (15)

 4. Analiza reklam

Cel: Uczniowie potrafią przeanalizować „zabiegi perswazyjne” dokonywane na odbiorcach reklam.

Udostępnienie każdej grupie karty pracy na Dysku Google

- wypełnienie (posługując się terminami: „perswazja” i „manipulacja” or az wykorzystując stworzoną mapę myśli).

Sprawdzenie czy reklamy się wyświetlają, a następnie przydzielenie każdej grupie

materiału do analizy:

gr 1 – reklama społeczna

gr 2 – reklama sprzętu AGD

gr 3 – reklama proszku do prania

gr 4 – reklama batonów

gr 5 – reklama napoju

•Na swoim komputerze podłączonym do rzutnika, uruchomić wszystkie reklamy (wyłączyć tylko dźwięk) aby każda grupa miała wgląd w materiał, który analizują inni.

 

V (10 min)

5. Podsumowanie efektów prac – prezentacje

Cel: Uczniowie porządkują swoją wiedzę i bazę pojęć dotyczącą reklam.Umieją ją wykorzystać w praktyce, do analizy reklam znanych produktów.

•Po wypełnieniu karty pracy,

2-minutowa prezentacji – analizy reklamy na forum klasy.

 Uruchomić w tle daną reklamę, wyłączając jej dźwięk.

 

VI (3 min.)

6. Zakończenie lekcji

Cel: Uczniowie znają najważniejsze wnioski z lekcji oraz są w stanie wykonać zadanie domowe.

•Podsumować najważniejsze wnioski, które padły w trakcie lekcji.

•Zadanie domowe:

Przygotuj 2 minutowy screencast w programie www.scr eencast-o-matic.com, w którym omówisz elementy perswazji i manipulacji w reklamach internetowych.

W ramach screencasta użyj następujących słów kluczy: perswazja, skuteczność reklamy, emocje, przychylność widza, manipulacja.

Swój screencast umieść w dokumencie na Dysku Google do tego przeznaczonym.