Zespół Szkoły Podstawowej i Przedszkola w Otfinowie


  • Statystyki

    • Odwiedziny: 2031772
    • Do końca roku: 237 dni
    • Do wakacji: 44 dni

  • Kalendarium

    Środa, 2024-05-08

    Imieniny: Kornela, Lizy


  • Kartka z kalendarza

Przemoc rówieśnicza – jak przeciwdziałać konfliktom i wykluczeniom zanim zmienią się w czynną przemoc? 

Na czym polega konflikt?

Na pewno znasz przeróżne słowa określające konflikt takie jak spór, dyskusja, konfrontacja, sprzeczka czy kłótnia. Każde z nich wskazuje na brak porozumienia: ktoś wyraża żądanie, której druga strona nie akceptuje i następnie próbuje ją przekonać do zmiany zdania. Słowo  konflikt pochodzi od łacińskiego słowa conflictus, które w dosłownym tłumaczeniu oznacza zderzenie. W danym momencie zderzają się dwie różne: koncepcje, potrzeby, postawy, pomysły, poglądy,  przekonania, interesy, cele, wartości etc., czy po prostu postrzeganie rzeczywistości. Możesz się łatwo domyślić, że ta różnica nie   jest przez strony akceptowana i wtedy właśnie dochodzi do kolizji.

Należy podkreślić, że konflikt jest zjawiskiem naturalnym i całkowite wyeliminowanie konfliktów z życia jest nie tylko niemożliwe, ale i niepożądane. Brak występowania konfliktów między ludźmi może wskazywać na to, że pomiędzy nimi nie ma prawdziwej więzi albo konflikty ukrywane są pod pozorem poprawnych relacji. A zatem jeśli niedawno z kimś o czymś dyskutowałeś, to dobrze świadczy o Waszej relacji! Co ciekawe, niektóre z nieporozumień mogą być naprawdę bardzo przydatne, gdyż efektem takich konstruktywnych dyskusji są nowe pomysły czy nowe decyzje, które prowadzą do poprawy sytuacji wszystkich stron sporu. Jest to niezwykle korzystne np. podczas pracy w zespole. Dlatego też ogromnie ważne jest umiejętne postępowanie w sytuacji spornej, tak, żeby doprowadzić do wystąpienia jedynie pozytywnych, a nie negatywnych, efektów konfliktu. Do tych drugich należy m.in. stres, depresja pogorszenie lub nawet zerwanie relacji, utrata zaufania, spadek wydajności w nauce etc.

 

Skąd się biorą konflikty?

Konflikt ma swoje źródło w niezaspokojonej potrzebie, niespełnionym interesie czy nieosiągniętym celu jednej lub wielu stron. Tak naprawdę wystąpienie realnych problemów nie jest konieczne do powstania konfliktu, a często się zdarza, że samo przekonanie jednej ze stron o nieprzychylnym nastawieniu drugiej strony wystarcza do powstania sytuacji konfliktowej.

Czynniki sprzyjające powstaniu konfliktom?

  • niewprowadzenie wcześniejszych ustaleń

  • nierozwiązane problemy z przeszłości

  • brak zasad i zahamowań zaobserwowane w domu rodzinnym,

  • brak zaufania, sprzeczne interesy

  • niezrozumienie celów drugiej strony

  • poczucie niesprawiedliwości

  • użycie siły powoduje użycie siły

  • faworyzacja

  • zazdrość

Czy można zapobiegać konfliktom?

Pierwszą z przeszkód prowadzenia konstruktywnego konfliktu jest chęć udowodnienia swojej racji. Tutaj warto dodać zastrzeżenie, że zrozumienie i akceptacja cudzego punktu widzenia nie oznacza automatycznej zgody i przyzwolenia. Mamy prawo się różnić i nie zgadzać się ze sobą tak długo, jak tylko wzajemnie nie przekraczamy swoich praw. Empatia nie musi prowadzić do współczucia dla drugiej strony i poddania się jej dyktatowi – wiedza o tym, co ktoś czuje, nie jest równoznaczna z akceptacją tych uczuć. Jednak wyrzeczenie się empatii po to, by utrzymać twardą linię, może doprowadzić do polaryzacji stanowisk i sytuacji patowej.

Sam fakt wystąpienia nieporozumienia nie jest zły, dopiero prowadzenie sporu w sposób, który prowadzi do wzajemnej wrogości i zerwania relacji ma niepożądany charakter. Nie należy dążyć do eliminacji konfliktów w ogóle, ale do minimalizowania ich negatywnych konsekwencji przy jednoczesnym maksymalnym wykorzystaniu tych pozytywnych. Kluczem do zapobiegania wrogim i wyniszczającym konfliktom jest poznanie ich źródeł oraz zrozumienie skąd pochodzą. Świadomość istnienia czynników sprzyjającym powstawaniu i eskalacji konfliktów oraz umiejętność ich zauważania i reagowania na nie, pozwala na uniknięcie sporów w życiu codziennym.

W szkole konfliktowy charakter mają trudne sytuacje, najczęściej dotyczące kontaktów i relacji międzyludzkich. Aby sobie z nimi radzić, jak w każdej innej zbiorowości społecznej, także w szkołach wykorzystuje się różne metody postępowania.

Najczęściej wymieniane są:

  • rozwiązywanie konfliktów na podstawie decyzji

  • rozwiązywanie konfliktów w ramach współpracy

  • rozwiązywanie konfliktów w ramach mediacji rówieśniczej

  • integrowanie grupy i budowanie poprawnych relacji w klasie poprzez ustalenie zasad i konsekwentne ich przestrzeganie,

  • nauczyć dzieci rozpoznawania, nazywania i reagowania na przemoc,

  • nie bagatelizowanie problemów członków grupy i uwrażliwianie dzieci na zachowania ryzykowne i krzywdzące,

  • właściwie diagnozowanie sytuacji dzieci doświadczających przemocy lub odrzucenia,

  • zauważanie objawów kryzysu psychicznego u dziecka, zapewnienie mu opieki i wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa,

  • skutecznie w zgodzie ze szkolny statutem, reagować gdy w szkole dochodzi do incydentu przemocy rówieśniczej,

  • podjąć działania zgodnie ze szkolnymi standardami ochrony małoletnich w przypadku incydentów poza murami szkoły, lub z udziałem osób dorosłych,

  • objąć opieką i pracować z dzieckiem agresywnym,

  • rozmawiać z rodzicami dzieci zaangażowanych w przemoc rówieśniczą.

 

Pedagog specjalny

Małgorzata Kalita