Zespół Szkoły Podstawowej i Przedszkola w Otfinowie


  • Statystyki

    • Odwiedziny: 2027407
    • Do końca roku: 242 dni
    • Do wakacji: 49 dni

  • Kalendarium

    Piątek, 2024-05-03

    Imieniny: Jaropełka, Marii


  • Kartka z kalendarza

Zajęcia techniczne

„Wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej”

Każdy z nas zna to powiedzenie, ale czy zastanawialiśmy się, dlaczego tak jest? Dlaczego dom, w którym mieszkamy, do którego wracamy ze szkoły, z podróży, jest dla nas ostoją? Dlaczego to w nim czujemy się bezpieczni?
Na pewno najważniejsi są domownicy, którzy tworzą atmosferę spokoju i bezpieczeństwa. Ważny jest także sam budynek. Dla tej przyjaznej atmosfery urządzamy nasze mieszkania, planujemy rozkład pomieszczeń, aranżujemy wnętrze, dobieramy kolory i światło.
Celem tego projektu jest wizualizacja domu, w którym będziemy się dobrze czuli.

 I. Fragmenty podstawy programowej, której dotyczy projekt

Zajęcia techniczne
Uczeń:
1. rozpoznaje i rozumie potrzebę budowania różnych typów modeli:
a) zna możliwości wykorzystania modeli do przedstawiania wielkości, kształtu i rozwiązań konstrukcyjnych rzeczywistych urządzeń technicznych dla celów sportowych, szkoleniowych lub wystawienniczych;
b) wykonuje pomiary i weryfikuje rozwiązania modelowe w odniesieniu do rozwiązań rzeczywistych – wyjaśnia konieczność stosowania skali w modelarstwie;
2. opracowuje pomysły (koncepcje) rozwiązań typowych problemów technicznych pojawiających się w projektowaniu modeli:
a) rysuje schemat blokowy (funkcjonalny) i porównuje funkcje budowanych modeli, np. statków, okrętów, samolotów, taboru kolejowego, rakiet, urządzeń przemysłowych;
b) wykonuje koncepcje modeli w formie szkiców technicznych.
II. Cele

• Zaprojektowanie domu marzeń
• Praktyczne ćwiczenie wykorzystania różnych źródeł informacji
• Praktyczne ćwiczenie przetwarzania danych (także z wykorzystaniem TIK)
• Zdobycie umiejętności planowania i przeprowadzania eksperymentów
• Umiejętne podejmowanie decyzji
• Komunikowanie się w grupie
• Ocenianie i prezentacja własnej pracy
III. Rozważania

• Kto zajmował się projektowaniem wnętrz w starożytnym Egipcie?
• Jak ważny jest kolor?
• Czy za pomocą odpowiednich barw można optycznie modyfikować proporcje wnętrza, ukrywać jego mankamenty, wyznaczać strefy funkcjonalne? Czy kolory wpływają na naszą psychikę?
• Jak żyć ekologicznie? Co robić, aby produkować mniej odpadów szkodliwych dla środowiska przyrodniczego? Jak zaplanować zużycie energii, aby nie było zbyt duże?
• Czy jedną puszką farby pomalujemy ściany w pokoju?
• Co to jest żarówka energooszczędna?
• Gdzie należy się udać, aby kupić projekt domu?
• Najpierw malujemy ściany czy kładziemy panele?
• Czy pokój „mówi” nam o właścicielu?
• Czy należy czytać instrukcje?
• Ile kosztuje energia potrzebna do ogrzewania i eksploatacji domu?
• Co to są pompy ciepła?
Uczniowie prezentują wyniki pracy  w formie: makiety domu zbudowanej w odpowiedniej skali. (Źródło wyd. Nowa Era)

Opiekun: Ewa Wąż